Laatste werkdag in Mpigi

21 september 2018 - Mpigi, Oeganda

Vandaag is onze laatste werkdag in Mpigi,en na het stevige  ontbijt achterop de BodaBoda naar de werkplaats. Op de zandweg naar boven maakte de bestuurder van de BodaBoda van Ben een stuurfout bij een sleuf in het pad en kwamen ze ten val. Gelukkig was de snelheid erg laag en kwam Ben er vanaf met een schaafwondje en een blauwe plek. Het laatste stukje zijn we dan ook maar gaan lopen.

Meteen verder gegaan met uitpakken en sorteren van de gereedschappen  en om ongeveer 12.00 uur hadden we alles op zijn plaats. Martin is als een kind zo blij met alle spullen die worden uitgepakt en wil gelijk alles proberen. Gezegd dat we eerst werken en dan pas spelen.

Ben heeft even de tijd genomen om een groot deel van onze bespekingspunten met Gered Gereedschap op te schrijven zodat er in de toekomst bepaalde zaken beter kunnen worden geregeld.

Hierna heeft Ben nog wat uitleg gegeven over het slijpen van houtbeitels met behulp van een natte slijpsteen en het omgaan met een wetsteen..

Tot grote teleurstelling van Martin en zijn mensen en ook die van ons, krijgen we de handfreesmachine niet aan het lopen .Opengemaakt en doorgemeten maar waarschijnlijk is het printplaatje voor de toerenregeling stuk. Jammer want de machine zag er keurig uit en reparatie zal hier in Oeganda wel een groot probleem zijn.

Om 14.00 uur moesten we komen om gezamelijk te gaan lunchen ter afronding van ons werkbezoek in Mpigi. Er was ook een bevriend echtpaar gekomen dat blijkbaar ook iets met deze organisatie  te maken heeft. Martin nam het woord voor een gezamelijk gebed waarbij iedereen bedankte voor de getoonde inzet en voor ons als vrijwilligers in het bijzonder.

Na de erg smaakvolle lunch kregen we ook nog een officieel gedeelte waarbij Ben en ik een oorkonde kregen en er was voor de cursisten een bewijs van deelname aan de cursus en de hulp bij het inrichten van de werkplaats. Hierna hebben Ben en ik ook nog even het woord genomen om iedereen ook te bedanken voor de samenwerking en iedereen nogmaals op het hart te drukken dat dit nog maar een begin is en dat de vaardigheden stap voor stap moeten worden aangeleerd. Ben heeft voor hulp hierbij vele video-opnames achtergelaten met instructies over omgaan met en het onderhouden van gereedschap. Ook nog nadrukkelijk gewezen op de gevaren die werken metmachines met zich meebrengen en dat het gebruik van veiligheidsmiddelen verplicht is net zoals het schoonhouden van de wekplaats.

Hierna werden we door de gehele groep enthousiast toegezongen als dank voor onze inzet.

Afscheid genomen van iedereen en terug naar ons verblijf waar Martin ons morgenochtend om 08.00 uur komt ophalen voor de terugreis naar Jija.

Dit was dan weer het einde van een drukke week en we zullen zien wat onze laatste week in Oeganda ons nog gaat brengen.

Namens Ben en mij een prettig weekend en tot maandag a.s.

1. Cees:
    21 september 2018
    Ziet er erg netjes uit heren
    Good job
    Fijn weekend
    Cees
  2. Marian:
    22 september 2018
    Super werkplaats, jullie hebben goed werk geleverd! Hoop dat het zo blijft....😉
    Heel fijn weekend.😘
  3. Marian:
    22 september 2018
    Wat een prachtig koor, leuk dat ze een dank lied voor jullie zongen.🖒
  4. Rieneke:
    22 september 2018
    Wat ziet de werkplaats er mooi uit joh!! Graag horen we al jullie input wanneer jullie terug zijn en maken we een plan van aanpak hoe we het de volgende keer weer beter kunnen doen!
    Succes met de blauwe plek !
    Fijn weekend!
  5. L. Van Meer:
    22 september 2018
    Ondanks de tegenslagen en beperkte middelen toch een mooi resultaat prettig weekend
  6. Balth en Anne:
    22 september 2018
    prachtig en goed werk geleverd, vakmensen uit Nederland, met weinig veel maken en nog goed ook !Wij zijn trots op mensen zoals jullie.
    Heel belangrijk lijkt ons, als we naar de foto's kijken, heel veel nieuwe vriendschappen erbij.
    Ook hopen wij op een nog mooiere laatste week voor jullie.
  7. Michel:
    22 september 2018
    Bedankt, zijn net in Jinja aangekomen, wat een luxe vergeleken met Mpigi. Eerst lunchen en voor vanavond cordon blue besteld!

Hadden jullie de video al bekeken? Mooi danklied nietwar?
  8. Ad Bekkers:
    22 september 2018
    Goed werk geleverd. Ik ben trots op jullie.
    Onze werkplaats is niet zo mooi!?
    Op naar jullie laatste week daar en fijn weekend.
    Ad.
  9. Paul:
    22 september 2018
    Goed werk, geeft wel voldoening als je hoort over de reacties van de cursisten
    Goede reis terug

Groeten
    Paul
  10. Corry:
    22 september 2018
    Petje af heren. Geniet van de cordon bleu want zo te zien ben je in Mpigi behoorlijk afgevallen.
    Altijd weer mooi die Afrikaanse swingende muziek. Nog een fijne week!
  11. Rocy:
    23 september 2018
    Knap gedaan collega's, wij van GG-heusden zijn heel trots op jullie.
    Voor volgende week weer veel succes, maar daar heb ik geen enkele twijfel over.
  12. Miranda Georg Sterre & Oma::
    24 september 2018
    Wat hebben jullie hard gewerkt met mooie en nuttige resultaten! Fijn dat de mensen zo dankbaar zijn. Veel succes deze week!!!
  13. Bob de Koff:
    25 september 2018
    Een geweldig leuke reisblog, die goed inzicht geeft in waar jullie mee bezig zijn, maar ook waar jullie allemaal tegenaan lopen. Het zit niet altijd mee, maar jullie maken grote stappen. De werkplaats er goed uit! Wat een verbetering met een paar maanden geleden. Succes met jullie laatste week.
  14. Cees:
    27 september 2018
    Goede middag Michel het is al een paar dagen stil vanuit Afrika, alles goed daar?
    Of het hebben ze je toch aan de krokodillen willen .........
    In iedergeval een goede laatste dagen en een goede terug vlucht
    Cees
  15. Michel:
    27 september 2018
    Nog geen krokodil gezien. Morgen of zaterdag zal ik de laatste stand doorgeven. Alles verder OK!
  16. Bep & Guus Gortzak:
    29 september 2018
    De laatste loodjes en dan weer naar huis met blijvende herinneringen aan een mooi
    verblijf in nog onder ontwikkeld land. Jullie inzet en het overbrengen van specifieke kennis is zeer gewaardeerd, zo lezen we. Geeft een voldoening van een blijvende waarde. Goede reis gewenst namens Bep & Guus.