Transport van machines naar de Rental Workshop

11 september 2018 - Jinja, Oeganda

Het begint vandaag bewolkt en de temperatuur ligt rond de 22 graden.

Onze chauffeur is er al om 08.15 uur en vertelde dat hij gisteren, nadat hij ons eerst bij het restaurant All Friends had afgezet, nog 3 uur in de file had vastgestaan.

Hij had erg veel last van keelpijn maar het doosje met mentholsnoepjes deed wonderen. Het hele doosje maar aan hem  gegeven en het grootste leed was weer geleden.

Bij PEFO aangekomen bleek dat er geen stroom was, waarschijnlijk ergens een paal omgevallen.

Onze voorman Derick was er ook nog niet dus maar begonnen met koffie. Toen uiteindelijk Derick ook arriveerde hebben we de eerste vracht machines voor de rental workshop op de pick-up geladen en samen met Justin naar de andere kant van de Nijl gereden, een rit van ongeveer 30 minuten.

De vlakvandiktebank en de tafelcirkelzaag en nog verschillende andere spullen hier binnengebracht. Zo te zien valt er hier ook nog wel een en ander te moeten gebeuren om enigszins wat orde te scheppen.

Het gebouw waarvan PEFO een stuk huurt grenst aan een wijnmakerij. Deze wijnmakerij heet Theresa en is genoemd naar een vrouw, van ik denk 75 jaar, die daar de leiding heeft en is opgevoed door een nederlandse pater. Ze verstond volgens mij goed de nederlandse taal en was trots op haar wijnmakerij. De man die de haar bedrijfleider is gaf ons een uitgebreide rondleiding en sprak vol trots over het productieproces en het product. Het is ook een bijzondere wijn die hier wordt gebotteld, de wijn wordt namelijk gemaakt van de gedroogde bloemen van de Hibiscus. Deze bloemen worden gekookt op een temperatuur van 85 graden Celsius en dan gezeefd en het sap wordt opgeslagen in fermenteertanks waarin ze ongeveer 6 weken blijven rijpen. Men maakt er droge rode wijn en door toevoeging van suiker ook zoete rode wijn en volgens Theresa maakten ze ook wel eens witte wijn.

Ben is met de studenten teruggereden naar de andere locatie om de rest van de spullen op te halen en ik ben met Debbie begonnen om alvast wat wandrekken in elkaar te zetten voor de opslag van gereedschap. De achttal aanwezige werkbanken moeten nog worden nagekeken omdat alle boutverbindingen, door de transporten van hot naar her, zijn losgekomen. Klus voor het einde van deze maand.

Weer terug naar PEFO voor de lunch, nog steeds geen spanning op het electriciteitsnet. Dus eerst maar begonnen om de cursisten te leren hoe en waarvoor de diverse soorten schroevendraaiers gebruikt moeten worden en waarop ze moeten letten bij het reconditioneren hiervan. Ook duidelijk verteld dat een schroevendraaier geen beitel is en andersom. Hierna een lading schroevendraaiers door de cursiten laten sorteren op type en bruikbaarheid. Het bleek dat er toch redelijk wat schroevendraaiers bijzitten waaraan je beter geen tijd kunt verspillen. Je kunt er natuurlijk altijd wel een priem van maken door er een punt aan te slijpen maar dan krijg je een hoeveelheid priemen die je nooit meer kwijtraakt.

De electromonteur heeft in de Rental workshop gekeken waar hij 380 volt 3 phase stroom vandaan kan halen maar het dichtsbijzijnde punt is ongeveer 35 meter van de werkplaats verwijdert. Volgens Justin komen de kosten alleen voor de kabel en de Kwh-meter al op ongeveer 1500 euro, wat natuurlijk voor Ugandese begrippen een vermogen is. Dus eerst maar kijken hoe dit kan worden gefinancieerd.

Onderweg naar PEFO vroeg Justin of ik misschien iemand wist die voor een langere periode voor hem kon komen werken om de diverse werkplaatsen op gang te brengen en te houden en de mensen te begeleiden naar voldoende zelfstangheid om in de toekomst de zaken te kunnen managen. Hij hoopte iemand te kunnen vinden die bijvoorbeeld 2 keer een half jaar wilde komen en hij zou dan voor huisvesting en maaltijden zorgen.

Ik denk dat het een prachtige ervaring kan zijn voor iemand die, alleen of met partner, een beetje avontuurlijk is ingesteld en zodoende veel voor deze mensen wil en kan betekenen.

Mochten er mensen zijn die hierover meer willen weten of iemand kennen die dit ook wel ziet zitten dan kan ik ze in contact brengen met Justin.

Einde werkdag nog geen spanning, dus eerst nog even het gat in het dak van de container gedicht en op naar het Indiaase restaurant waar we al een keer eerder hebben gegeten maar nu zonder koffie na.

Tot morgen!

1. Marian:
    11 september 2018
    En wij maar moeilijk doen als er hier iets kapot is en het kan niet dezelfde dag gemaakt worden....😩
    Lief meisje Debby 👍
  2. Paul:
    11 september 2018
    Het is duidelijk je moet veel geduld hebben
  3. Balth en Anne:
    12 september 2018
    Het wijnverhaal vond ik natuurlijk erg interessant en Theresa is groot geworden met een missionaris uit Nederland, kende ze zij ook vieze woordjes? Heb je de wijn geprobeerd? Het is wel constant improviseren als je geen elektriciteit hebt. Het is hier vandaag bewolkt en maar 19 graden c.
  4. Michel:
    12 september 2018