Naar PEFO Jinja

6 september 2018 - Jinja, Oeganda

Vandaag om 07.30 uur opgestaan en Diana de vrouw van Justin had een goed onbijt klaargemaakt. Om 08.30 uur met Justin op zoek naar een comfortabele plaats om te slapen en de komende 10 dagen op een leuke wijze door te brengen.
Nadat we al 3 plaatsen hadden bekeken kwamen we bij het Bridge Way Hotel aan.
Deze plek beviel ons wel omdat er in de omgeving genoeg te doen is en dat er in de buurt ook diverse restaurants zijn.
Van hieruit kun je ook gemakkelijk in de stad komen.
Het koste wel wat tijd om over de prijs te onderhandelen maar uiteindelijk kwamen we er toch uit.
Nu hebben  we ieder onze eigen kamer zodat we ook onze privacy hebben.

Hierna een bezoek gebracht aan een Nederlander die bij dit hotel in de buurt woont en zijn bedrijf dat fietsen verhuurt en ook zelf fietsen samenstelt en ook maatwerk voor gehandicapten maakt.
Zijn werkplaatsmonteur maakt allerlei fietsen  o.a. rolstoelen die hand-tandwiel aandrijving kunnen worden voortbewogen, fietsaanhangers die voor ziekenvervoer
gebruikt kunnen worden, een soort riksja's voor personenvervoer en transportfietsen.
Het is ongelooflijk maar voor nog geen 100 euro kunnen ze al een stevige fiets leveren  met een versterkte bagagedrager.
Ze hadden nog behoefte aan een stevige kolomboormachine en een elektrische afkortzak voor kokers en buizen en een autogeenlasapparaat.
Voorlopig zullen we regelen, dat voor het boren van metalen onderdelen, ze bij PEFO gebruik mogen maken van de kolomboormachine.

Voor de lunch naar de bank gegaan om geld te pinnen, in eerste instantie wilde dat bij mij niet lukken maar na nog wat pogingen was ik plotseling miljonair.

Na de lunch naar de  PEFO-locatie. Hier is het hoofdkantoor gevestigd en vinden de opleidingen plaats of gaan hier plaatsvinden.

Met Justin, en Derick de leider van de werkplaats, de planning doorgenomen.  De opleiding start morgen en en er zullen ongeveer 10 deelnemers bij aanwezig zijn.

Na een rondleiding over het terrein waren we toch onder de indruk van de varkens- en kippenverblijven. Ook werden er volop groentes gekweekt, van kool tot tomaten en bonen. De grond en het klimaat zorgen ervoor dat de planten bij wijze van spreken de grond uitspringen,  dit geldt natuurlijk ook voor het onkruid, dus dagelijks wieden is noodzakelijk.

Na deze rondleiding de werkplaats bekeken en er bleek nog we veel moeten doen om alles op tijd in orde te krijgen voordat de opleiding kan starten.
Storing in de elektriciteit, een slijpmachine die niet aanloopt (condensator?), en slijpmachine die helemaal niet loopt, werkbanken die niet stabiel zijn etc.

Het is in de containerwerkplaatsen ook veel te warm om prettig te kunnen werken.

De containers geheel wit schilderen en ventilatiekokers aanbrengen kan al een hele verbetering zijn. We gaan proberen om dit voor elkaar te krijgen.

Dus morgen  éérst maar zorgen dat alles naar behoren funktioneert en dan starten met de opleiding.

Wordt vervolgd! Met foto,s

1. Balth en Anne:
    Hoi Michel en Justin.
    Wat is een condensator? Het agrarische gedeelte is dat zelfstandig of zijn daar ook Europeanen bij betrokken?
  2. L. Van Meer:
    6 september 2018
    Alleen het opstarten is al een project op zichzelf.
    Het geeft jullie in ieder geval een heel duidelijk gevoel dat jullie zeer welkom zijn en direct toegevoegde waarde kunnen leveren succes
    C
  3. Marian:
    6 september 2018
    Zie nu al dat jullie hier niet voor niets zijn gekomen. Jullie kunnen veel goede dingen doen daar. Maar of dat allemaal lukt in een maand...
    🤔. Wel terugkomen hoor, ik lees nml net dat je momenteel miljonair bent! 😉
  4. D. Ruisbroek:
    6 september 2018
    Het lijkt er op dat jullie de basis moeten leggen. Is natuurlijk heel leuk, maar ook moeilijk. Wij wensen jullie heel veel succes en zijn benieuwd naar het verloop van eea.
  5. Sip & Willie van Vuuren:
    7 september 2018
    Fijn Michel dat je nu een eigen kamer hebt. Vanmiddag heb ik jouw plaats ingenomen met kaarten (veel verloren😉) en Kees was de grote winnaar 😄. Veel succes met het opstarten van de cursus. Groetjes Willie
  6. Miranda Georg Sterre & Oma::
    7 september 2018
    Jullie hoeven je niet te vervelen, genoeg nuttige dingen te doen. De mensen zullen wel heel dankbaar zijn voor jullie bijdrage!!!😄
  7. Cees:
    7 september 2018
    Het begint steeds meer op werken te lijken Michel, volgens mij hebben ze gewacht met het opstarten van de werkzaamheden tot de redders uit Holland komen.
    Hoe voelt het om miljonair te zijn en een dikke portemonnee
    In je kontzak.
    Succes verder