Laatste dag voor de cursisten uit Mpigi

13 september 2018 - Jinja, Oeganda

Vandaag aan het einde van de middag gaan de 5 cursisten uit Mpigi weer terug nar huis. Na de koffie de certificaten voor de deelname getekend zodat deze vanmiddag kunnen worden uitgereikt.

Er was net zoals gisteravond in hotel ook hier weer geen netspanning en uiteindelijk is het gelukt om het grote noodaggregaat op te starten zodat we toch nog wat konden doen. Het door GG geleverde aggregaat had men zonder de brandstoftank te conserveren meegestuurd en de tank was van binnen compleet verroest. Door een luik in de tank te maken deze schoon kunnen maken en het aggregaat aan het lopen gekregen. Dus nu hebben  dus ook een backup die wel snel opgestart kan worden bij stroomuitval.

Het probleem van de warmlopende slijpstenen blijft aanwezig en naar onze mening moeten er hier professionele slijpmachines worden ingezet omdat ze zelfs bij een korte inschakelduur en geen of lage belasting al heet lopen.

Verder moet GG er op letten dat er bv 100kg aan vijlen of hamers in een kist worden gestopt. Deze kisten zijn niet te tillen, of dat, zoals ook al gebeurde, de bodem het begeeft.

Er zijn hier geen heftrucks of hijskranen oid aanwezig en alles moet met het handje.

De cursisten gaan dus naar Mpigi terug en wij gaan morgen nog naar de rental workshop om wat zaken te ordenen. Op zaterdag 15 september vertrekken wij ook naar Mpigi om daar, samen met de Jinja cursisten, de werkplaats, zover als mogelijk is in te richten.

Wij blijven in Mpigi tot zaterdag  22 september en gaan dan terug naar Jinja om verder te werken. Hier blijven we tot zaterdag 29 september en gaan dan naar Entebbe voor de terugreis op 1 oktober naar Brussel.

Justin wil in de rental workshop een gedeelte inrichten voor het fabriceren van sandalen en schoenen en zoek nog een schoenmaker die als vrijwilliger een maand naar Uganda wil komen. Ook hierbij geldt dat gegadigden zich bij mij of GG Amsterdam zich kunnen melden.

Tot het volgende verslag.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. L. Van Meer:
    13 september 2018
    Goed gedaan mannen. Blijkbaar kunnen we hier ook nog wat leren. Verroeste binnenkant van de tank en veel te zware beladingen. Hopelijk voor jullie gaan de cursisten verder op de door jullie aangegeven weg. Succes voor volgende week.
  2. Marian:
    13 september 2018
    Mooi werk Ben en Michel, jullie hebben - ondanks wat tegenslagen - deze mensen toch het eea kunnen leren!
  3. Corry:
    14 september 2018
    Mooi werk Michel! Ik ken nog wel iemand met schoenmakerdiploma's maar twijfel of zijn vrouw hem wil laten gaan.😉
  4. Cor:
    14 september 2018
    Moge Michel. Even bij gelezen na een kleine week Lourdes. Wat zit de wereld toch divers in elkaar. Daar viel ik van de ene verbazing in de andere en bij jou is het niet anders volgens mij. Niet te vergelijken maar toch. Ik krijg het idee dat zodra jij een probleem hebt opgelost er twee andere problemen ontstaan. Respect baas, en mooi werk. Ik blijf je volgen. groetjes Cor