De eerste week zit er op!

10 september 2018 - Jinja, Oeganda

Vandaag is het maandag 11 september en het weer is uitstekend. Tot nu toe hebben we, afgezien van een nachtelijke bui, alleen mooi weer gehad. In de ochtend 24 tot 25 graden en in de middag ongeveer 28 graden. S'avonds is het erg aangenaam en tot laat in de nacht heb je geen trui of vest nodig.

Gisteren zijn we in de ochtend naar het centrum van Jinja geweest om wat rond te kijken. Er zijn vele soorten winkels en nagenoeg alles wat je in Nederland kunt kopen is hier ook te koop, alleen voor een groot deel van de bevolking veel te duur. De electronia zaken worden hoofdzakelijk door Indiërs gerund.

In een lokale bar koffie gedronken en de lunch bij een Indiaas restaurant genuttigd. Bestelde zwarte koffie met nadrukkelijk geen melk en suiker maar ik denk dat ze dat niet helemaal begrepen want er zat minstens een kilo suiker in.
Hierna zijn we de ongeveer 2 km terug gewandeld naar ons hotel.

In de namiddag nog wat aan het blog gewerkt en wat op de computer zitten klooien.
Voor het avondeten zijn we maar weer naar Casa Mia gelopen omdat ons dit tot nu toe goed is bevallen.

We wachten nu op transport naar PEFO en zullen eens kijken wat de dag weer brent.

Voor meer informatie over PEFO kijk op internet:

Bij PEFO aangekomen zijn we eerst maar verder gegaan met het ordenen van de gereedschappen en de machines. Alle spullen die voorlopig nog niet nodig zijn zoals de schoenmakermachines in de nog vrije container opgeslagen.

De machines en gereedschappen die nodig zijn voor de nog in te richten rental workshop, die ongeveer 5 km hier vandaan aan de andere kant van de Nijl ligt, gereed gezet voor het transport, dat morgen gaat plaatsvinden.

We moeten toch even vermelden dat we een probleem hebben met de wijze waarop de nog te herstellen gereedschappen zijn verpakt. Er zit geen enkele logica in de samenstelling van de kisten, tangen, hamers,zagen en beitels zitten door elkaar in dezelfde kist. Dit betekent ook dat je, om alles goed te kunnen te sorteren er te weinig opbergruimte is voor al dit gereedschap. Verder was er geen olie en oliespuit voorhanden of vaseline om de opgeknapte gereedschappen te beschermen tegen vocht. Dit hebben dan ook maar,onder weg naar ons hotel, zelf gekocht.. Ook nog een blik met reparatiepasta gekocht om een lek in het dak van een container te dichten.

Verder moeten er in de toekomst ook reserve onderdelen worden meegestuurd om te voorkomen, dat we, zoals nu, al bijna een week bezig zijn met het vinden van de juiste condensatoren voor de slijpmachines.De elektricien was vanmiddag om 16.00 uur terug uit Kampala en zou vandaag de machines nog repareren.

Tijdens het testen van de meegeleverde stofzuiger hadden we meteen de grootst mogelijke aandacht gewekt bij onze cursisten.

Dit wonder der techniek hadden ze nog nooit gezien en men was stomverbaasd dat het stof en het vuil in de slang verdween en er niet achter weer uit kwam. Iedereen maar even met de stofzuiger laten spelen en men raakte er niet over uitgepraat. Wel nog even duidelijk gemaakt dat men de opvangbak af en toe moet leegmaken want de grote verdwijntruc is nog niet volmaakt.

Ook Bert ontmoet, Bert is een gepensioneerde sportleraar en de man van een van de Friese Grannies die zich inzetten voor het Grannie project van PEFO (zie link). Hij is hier voor 3 weken om sportinstructies en bewegingsleer te geven.

Vandaag ook nog gesproken met de IT-man van PEFO over de grote behoefte aan computers en laptops voor de leerlingen. Deze zijn voor Oegandese begrippen onbetaalbaar. Mochten er mensen zijn die nog bruikbare computers of laptops hebben of daar aan kunnen komen via relaties dan volgen hier de specificaties waaraan ze moeten voldoen.

Merk is niet belangrijk.

Core i3 of i5 2.0 GHz tot 3.0 GHz

500Gb  HDD

4 Gb Ram

Dvdrw

Als het een desktop computers is dan alleen met LED-monitoren.

Ik hoop dat we ze hier mee kunnen gaan helpen en je kunt mij laten weten als jullie iets hebben wat bruikbaar is. Email: [email protected]

Ondanks dat we nog wat achterlopen op het leerschema toch het gevoel dat we steeds meer grip op de situatie krijgen. Dus vol goede moed op naar morgen!

1. Marian:
    10 september 2018
    Het valt niet altijd mee dat alles niet zo gaat zoals jullie het liefste willen, maar toch hebben jullie al best veel gedaan.
    Het opmerken waar veel behoefte aan is bv., het sorteren en kijken wat beter kan. Ik vind het verhaal van die stofzuiger ook erg leuk. Succes verder.....
  2. Balth en Anne:
    10 september 2018
    Ik vond het zeer opmerkelijk dat de elektricien zich wel aan de afspraak had gehouden. Ook realiseer me steeds meer dat het werk wat jullie daar doen erg belangrijk is voor die samenleving. Verstand van c0mputrs heb ik niet maar ik kan mijn oren en ogen eens laten werken.
    We genieten van je verslagen.
  3. Etienne Tunderman:
    10 september 2018
    Er valt zo te horen ontzettend veel te doen. Dus niet alleen daar ter plaatse maar ook daar waar de materialen die voor jullie bestemd zijn worden verzameld, en verzend klaar worden gemaakt. Heb respect voor jullie inzet. Vraag me alleen af hoe je weet dat je midden in de nacht geen truitje nodig hebt 🤔
  4. Michel:
    Lees Nyega Nyega avontuur slecht mens 😁
  5. Michel:
    10 september 2018
    Even contact gehad met mijn vrouw en kreeg de opmerking dat er wel erg veel typefouten in het verslag staan. Dus maar weer aan het werk om deze te verbeteren. Zo'n opmerking geeft toch het vertrouwde gevoel alsof je thuis bent. (;-)
  6. Miranda Georg Sterre & Oma::
    10 september 2018
    Jullie hebben over afwisseling zeker niet te klagen, de tijd zal wel vliegen op deze manier!!! Veel succes en geduld toegewenst
  7. Marian:
    11 september 2018
    Heerlijk dat mijn invloed ook in Afrika werkt! 😂😂
  8. Rieneke:
    11 september 2018
    Heerlijk verhaal en mooie foto's! Oliespuit leveren we bij elke container, zit hoogstwaarschijnlijk in een auto mechanic set. Maar ondertussen lees ik dat jullie al nieuwe hebben gekocht :) succes!
  9. Jeroen en Kirsten:
    16 september 2018
    Hahaha, die stofzuiger! Jeroen en ik hebben er allebei om gelachen.