Wat zal deze dag ons weer brengen?

12 september 2018 - Jinja, Oeganda

Kasim onze chaufeur kwam ons keurig op tijd ophalen.

Ons geluk kon niet op toen bleek dat bij PEFO ook de netspanning weer aanwezig was.
We zijn de dag begonnen met enkele video presentaties over het zetten en scherpen van de diverse soorten houtzagen.
Hierna de cursisten zelf deze techniek laten uitvoeren op zagen die toch niet bruikbaar waren om te worden opgenapt voor eigen gebruik of de verkoop.

Intussen hebben we de slijpmachines nog eens goed bekeken en bij een van de gerepareerde machines was, op een voor ons onverklaarbare wijze, de rotor 180 graden gedraaid, de machine draaide in de goede richting alleen zaten de linkse en rechtse draad verkeerd om en dus kwamen de slijpstenen los. Een gevaarlijke zaak! Na enig puzzelen de zaak omgedraaid en nu werkt hij zoals het hoort. We zullen er waarschijnlijk nooit achterkomen hoe dit kon gebeuren en zetten deze zaak dan ook in ons archief bij de onbegrepen stukken. Deze rubriek begint al aardig vol te raken.

Het zal niet waar zijn maar weer geen spanning op het net dus maar improviseren en uitgelegd hoe men blokhaken en winkelhaken kan controleren.

Nadat de cursisten de truc doorhadden hebben we ze eerst een aantal blok- en winkelhaken laten controleren. Hierbij bleek dat er toch wel heel veel afkeur bij de geleverde spullen zat. Dat is jammer want een haak die niet haaks is, kun je moeilijk herstelllen en zeker niet in deze werkplaats. De afgekeurde haken moeten bij het schrot maar of ze daar ook blijven moeten we afwachten want iets weggooien is in Uganda geen optie.

Uiteindelijk weer spanning op het net en konden we starten met het leren slijpen van steekbeitels. Al snel bleek dat de gerepareerde motor, waarbij ook de rotor verkeerd was gemonteerd, snel erg heet werd en we de isolatie van de wikkeleingen al begonnen te ruiken. Dus maar weer snel uitgezet. De elektricien is intussen ook weer terug met een gerepareerde slijpmachine. Bij nadere controle bleek dat hij de lagerkappen in verkeerde positie had gemonteerd waardoor de slijpsteenbescherming in de verkeerde positie staat. Dus maar weer demonteren en opnieuw beginnen. En intussen is de spanning weer afwezig. Ach, morgen is er weer een dag!

Maximo, de voorman van de werkplaats in Mpigi, vertelde ons dat hij veel brandschilderingen op hout maakte. Dit doet hij tot nu toe met en oude soldeerbout en de foto's van zijn werkstukken zagen er goed uit. Hij vertelde dat hij graag een echte elektrische Pyrograaf wilde hebben maar die is in Oeganda nergens te koop.
Ik heb op internet gekeken en dit apparaat kost ongeveer 25 euro maar de verzendkosten van Nederland naar Oeganda minstens 4 keer zoveel.
Ik ga van de paar giften die ik mocht ontvangen dit apparaat voor hem kopen en dan hoop ik dat Justin of iemand van Gered Gereedschap dit mee wil nemen naar Oeganda en het apparaat aan hem kan overhandigen.

Ben heeft nog een aantal foto's gemaakt en die zal ik morgen op het blog zetten.

Nu, lekker douchen en naar Casa Mia voor het avondeten.

Na het eten spraken we over onze indrukken en we waren het snel met elkaar eens, dat ondanks veel tegenstellingen en ongemakken het in Uganda wel erg relaxed is. We worden op straat nooit lastig gevallen,de mensen zijn vriendelijk en groeten je. We hebben ons nog geen moment onveilg gevoeld en en lopen in het donker gewoon door onverlichte straten. Je moet wel oppassen dat je niet op een stilstaande Ugandees knalt want je kunt ze in het donker niet zien staan.

Tevens was het ons opgevallen dat er nergens gerookt wordt, roken schijnt in het openbaar ook verboden te zijn? Ook nog geen vrouw gezien die een brommer of motorfiets bestuurd.

Genoeg weer voor vandag, tot morgen maar weer.

1. Sip & Willie van Vuuren:
    12 september 2018
    Leuk Michel om jouw verslagen te lezen. Hele klus om alles goed te laten verlopen. Jullie doen goed werk 👍. Groetjes vanuit Altea.
  2. Marian:
    12 september 2018
    Weer een mooi verhaal Michel. Zo kunnen we toch een indruk krijgen hoe jullie momenteel leven. Ik zie vooruitgang !! 👍
  3. Balth en Anne:
    13 september 2018
    ik ga het vandaag over mijn dag hebben, ik ben te vroeg opgestaan c.a. 4.00uur,ontbijd gemaakt thee gezet, De krant is er nog niet die komt pas on c.a. 7.00 uur en ik ben nog steeds op zoek die de krant wil oven brengen. als ik met mijn "werkzaamheden" klaar ga ik aan mijn ontbijtje beginnen ( het valt allemaal niet mee) na dit ontbijt komt vandaag Henk van Berkum mij halen voor een partijtje golf .( hoe komen we de tijd door).Anne heeft het druk als ik weg ben, onze meubelleverancier komt de nieuwe stoelen brengen, we zijn beide benieuwd.
  4. Michel:
    13 september 2018
    Ja, het leven kan zwaar zijn 😂
  5. Balth en Anne:
    Best fijn als iemand met je meeleeft! Dank je Michel
  6. L. Van Meer:
    13 september 2018
    Ik begrijp van de slijpmachine en rotor geen snars maar de elektricien ook niet veel meer. Gelukkig kunnen jullie van het ene projectje naar het andere hoppen
    Stel ook voor dat de locals s,nachts meer lachen dan zie je tenminste.
  7. Rieneke:
    13 september 2018
    Moeilijk situaties zeg! Maar goed hoe jullie ermee omgaan! Leuke foto's ook weer!
  8. Ad Bekkers:
    13 september 2018
    Geweldig wat jullie samen doen daar in Uganda. Heel knap!
    Groeten uit onze werkplaats in Nieuwkuijk.
  9. Toos Clemens:
    13 september 2018
    Geweldig om jullie verslag te lezen en jullie te kunnen volgen.
    Heel mooi en zeker dankbaar werk. Hoewel het zal zeker niet makkelijk en aanpassen zijn. Goede inzet met de goede intenties. Ook mooi om de foto's te zien. Herkenbaar.
    Heel veel succes, blijf jullie volgen.